text.skipToContent text.skipToNavigation

Om du har blivit spärrad från att köpa tobak hos oss så måste du registrera en kopia på din ansökan om tobakstillstånd på närlivs.se (inom en vecka kommer du att kunna köpa tobak av oss igen). Hur du går till väga för att registrera din ansökan kan du läsa mer om här nedan.

 

Den 1 november slår tillståndskravet i den nya tobakslagen igenom. Det innebär att alla som bedriver försäljning av tobak till konsument måste ha ett särskilt tillstånd genom sin kommun. Dessutom måste du ha särskilda ID-nummer för att du ska kunna fortsätta köpa in tobak till butiken. För att köpa tobak av oss på Axfood Närlivs behöver du också rapportera in dina uppgifter till oss.

Sedan den 1 juli har vi en ny tobakslag i Sverige. För att du ska kunna sälja tobak i din butik ställer den nya lagen en hel del nya krav som du måste ha koll på. I princip handlar det om tre steg som du måste genomföra innan tillståndskravet slutligen träder i kraft den 1 november. Här guidar vi dig igenom processen.

 

Steg 1: Ansök om tobakstillstånd hos din kommun idag!

Om du ännu inte ansökt om tillstånd rekommenderar vi att du gör det omgående med hänsyn till att det kan förekomma långa handläggningstider hos kommunerna runt om i landet. Du får fortsätta bedriva försäljning av tobak i avvaktan på besked i ansökningsprocessen om du lämnar in din ansökan i god tid innan den 1 november.

Ansökningsblanketter och information om hur du går till väga kan du få genom tobakshandläggaren i kommunen där din verksamhet bedrivs, eller via kommunens hemsida. Vill du veta mer om de nya regleringarna i tobakslagen så hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens hemsida där du hittar mer information.

Läs mer om tobakslagen

 

Steg 2: Ansök om ID-nummer för att få fortsätta handla tobak

För att få handla tobaksvaror måste du ha två unika ID-nummer – ett Anläggnings-ID för din butik och ett Aktörs-ID för ditt företag. Detta beror på att alla tillverkare och leverantörer enligt lag är skyldiga att rapportera sina produktförflyttningar till en central EU-databas och därför behöver du uppge dessa ID-nummer för att de ska kunna rapportera enligt lag.

Du kan själv ansöka om ID-nummer via länken här:

Ansök om ID-nummer här

 

Steg 3: Rapportera in tobakstillstånd och ID-nummer till oss 

Den nya lagen ställer även krav på oss som grossist att vi måste rapportera alla förflyttningar av tobaksvaror. För att kunna fortsätta sälja tobaksprodukter till dig så behöver du därför skicka in en kopia på ditt tobakstillstånd och dina ID-nummer.

 

Du skickar in ditt tobakstillstånd och dina ID-nummer direkt via närlivs.se och så här går du tillväga: 

  1. Klicka på Kundsupport i den gröna menyn högst upp (du måste vara inloggad) och välj sedan ”Ändra mina uppgifter”.
  2. Under ”Välj typ av ändring” väljer du ”Tobakstillstånd”. 
  3. Klicka på ”Välj fil” och bifoga ditt tobakstillstånd som PDF
  4. Fyll i ditt Aktörs-ID
  5. Fyll i ditt Anläggnings-ID
  6. När du är klar klickar du på ”Skicka in”. 

 

Problem? Kontakta vår Kundsupport!

Du vet väl om att du även kan chatta med oss? Håll utkik efter den gröna pratbubblan till höger på skärmen. 

 

Läs gärna våra vanligaste frågor & svar om tobakstillståndet här